Update 23 Maart 2019

Kort voor en tijdens de voorjaarsvakantie, eind februari en begin maart, zijn is er op twee plaatsen een verkeerstellingen gehouden. Er heeft registratieapparatuur gestaan nabij de boerderij bij de steile heuvel en in de flauwe bocht onderaan de heuvel.

Er zijn ook een aantal klachten bij de gemeente binnengekomen over de getroffen maatregelen.

Navraag leerde dat bovenstaande aanleiding is voor de gemeente op opnieuw naar de aangebrachte voorzieningen te kijken en over aanpassingen na te denken.

Team Leefomgeving heeft toegezegd BNK op de hoogte te houden.

 

Update 23 februari 2019

De werkzaamheden op en aan de Bosweg inmiddels afgerond. Dat gebeurde ook binnen de daarvoor gestelde tijd.

Van diverse kanten is BNK inmiddels benaderd met (negatief) commentaar op de nu aangebrachte aanpassingen/voorzieningen. De strekking van het commentaar is dat de nu genomen maatregelen hun doel niet bereiken (namelijk de snelheid van het gemotoriseerde verkeer voldoende beperken). Ook vindt men dat het bestede budget beter en effectiever ingezet had kunnen en moeten worden.

De snelheid van het gemotoriseerde verkeer wordt nu niet goed beperkt, omdat:

  • De overgangen op de kruisingen in hetzelfde vlak liggen als de asfaltweg.
  • De drie aangebrachte drempels simpelweg kunnen worden omzeild  door met de auto over het fietsgedeelte te rijden.

Het bewonersnetwerk Klarenbeek e.o. betreurt het dat de gemeente de opmerkingen en aanbevelingen die vorig jaar in twee bijeenkomsten door belangstellenden hierover zijn ingebracht, niet zijn meegenomen in de uiteindelijk getroffen maatregelen.

Ook is in november vorig jaar nadrukkelijk met de wethouder van gedachten gewisseld over de gewenste effecten. Toen is afgesproken dat afdoende maatregelen dienen te worden getroffen voor zowel de fietsveiligheid als het beperken van de snelheid van het gemotoriseerde verkeer.

De afspraak was dat in december 2018 een goed plan zou worden voorgelegd. Tot onze ontsteltenis is te kennen gegeven dat dat de aangepaste werkzaamheden (zie de schets in ons vorige artikel) zonder verdere discussie in uitvoering zullen worden genomen.

Wij houden u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

 

Update 31 januari 2019

De werkzaamheden aan de Bosweg gaan binnenkort van start!

De aangekondigde werkzaamheden om de snelheid terug te brengen en de fietsveiligheid te vergroten (zie de artikelen hieronder) gaan nu écht van start. Op dit moment legt men de laatste hand aan de twee parkeerplaatsen langs de Bosweg bij de volkstuinen bovenaan de weg. De afsluitingsborden en een Dixi (verplaatsbaar toilet) zijn reeds geplaatst. Als het weer het toe laat, gaan de werkzaamheden op 4 februari van start.

De werkzaamheden zullen na 10 werkdagen gereed zijn.

 

Update 20-12-2018

In het laatste BNK overleg van 6 december jl.  is door de gemeente kort uiteengezet welke plannen uitgevoerd gaan worden op de Bosweg.
De gemeente heeft inmiddels bij de laatste twee bijeenkomsten (18 januari en 28 februari van dit jaar) aanwezige bewoners per brief geïnformeerd over de uit te voeren werkzaamheden.
Uit de verzonden brief zou men kunnen opmaken dat deze plannen de instemming van BNK hebben. Dit is echter niet het geval. Het BNK neemt geen standpunten in namens de bewoners.


De gemeente heeft toegezegd op korte termijn te gaan starten met de werkzaamheden. In de brief van de gemeente staan telefoonnummers voor het geval u vragen over de plannen of de uitvoering heeft.

Klik hier voor: Brief Gemeente inz. uitvoering werkzaamheden Bosweg 19_12_18

 

Wij hebben de plannen vergeleken met eerder getoonde en besproken versies van de plannen tot aanpassing van de Bosweg:

Ten opzichte van de presentatie van 28 februari worden de volgende maatregelen wel uitgevoerd:

  • Er komen totaal drie drempels: Twee tussen kruising Hommelseweg/Bosweg en de boerderijen en één ongeveer halverwege de Drie Gasthuizen;
  • De voorrangskruising met de Van Croesfeldstraat en de Bosweg en die naar de huisnummers 1 t/m/ 5 wordt opgeheven;
  • De kruisingen met de Van Croesfeldstraat (bij het Arentheem) en die naar de huisnummers 1 t/m 5 krijgen een klinkerplateau. De klinkerplateaus worden nu in hetzelfde vlak als het asfalt aangelegd;
  • Bij de volkstuinen ‘bovenaan’ de Bosweg komen twee parkeerplaatsen langs de weg in de vorm van “graskeien”.

Klik hier voor: Overzicht Bosweg aanpassingen December 2018

 

In het nu gepresenteerde plan zien we ten opzichte van eerdere tekeningen de volgende punten niet meer terug:

  • De ‘omgekeerde drempel’ in de flauwe bocht;
  • De verhoging van de klinkerplateaus;
  • Het klinkerplateau ter hoogte van de volkstuinen en het ”Koepad’/ Oversteekplaats bij het “Koepad”.

Helaas motiveert de gemeente het besluit om deze aanpassingen achterwege te laten niet. BNK vraagt de gemeente om nadere toelichting.

BNK merkt op dat er in het nu voorgelegde uitvoeringsplan geen rekening is gehouden met de opmerkingen die belangstellenden op de twee bijeenkomsten hebben ingebracht:

  • Voorkom dat gemotoriseerd verkeer via het fietspad gedeeltelijk de drempels omzeilen; bijvoorbeeld door groen langs het fietspad aan te brengen;
  • Voorkom afsnijden van de haakse aansluiting Bosweg vanaf de voormalige Gemeentewerf door het plaatsen van een blokkade.
  • Verhoog de klinker plateaus zodat ze ook snelheidsremmend gaan functioneren (en niet vooral alleen maar lawaai maken.)

Ook zijn we erg benieuwd of de drempels de benodigde en toegezegde steilte krijgen die het gemotoriseerde verkeer moeten dwingen om maximaal 30 km/uur te rijden.
Zodra er meer informatie beschikbaar is / relevante ontwikkelingen zijn publiceren wij dat op onze website.

 

Update Bosweg 25-11-2018

BNK bracht wederom de slechte staat van de stoep langs de Bosweg onder de aandacht van de gemeente. Ons voorstel was om dit gelijktijdig met de toegezegde verkeersremmende maatregelen aan te pakken, maar kennelijk was de stoep in dermate slechte staat dat niet langer gewacht kon worden.

Vandaar dat maandag 19/11 gestart is met het opnieuw leggen van de tegels in het bovenste deel van de Bosweg. Dat dit nodig was, kunt u zien op de  foto’s:

This image has an empty alt attribute; its file name is 2018-11-18-Bosweg-trottoir_03--e1544357208989-768x1024.jpg

 

This image has an empty alt attribute; its file name is 2018-11-18-Bosweg-trottoir--e1544357159173-768x1024.jpg                          This image has an empty alt attribute; its file name is 2018-11-18-Bosweg-trottoir_04-e1544357222219-768x1024.jpg

De stoep tegenover de Drie Gasthuizen is afgelopen zomer opnieuw betegeld.

 

BNK hoopt dat de gemeente begin december beslist welke verkeersremmende maatregelen getroffen zullen worden om de Bosweg veiliger te maken.

 

Update November 2018

 

Het is alweer een tijd stil rond de ontwikkelingen over de verkeersveiligheid van de Bosweg.
Terecht hebben een aantal bewoners bij ons aangegeven dat ze sinds de vorige bijeenkomsten in februari en juli van dit jaar niets meer van de gemeente hebben vernomen.

Hierbij een  overzicht van de stand van zaken:

  •  Op 7 augustus spraken we met de verantwoordelijk wethouder af dat uiterlijk eind oktober een nieuw voorstel op tafel zou liggen. Een gesprek hierover heeft plaatsgevonden op 13 november 2018. Een kort verslag van deze bijeenkomst kunt u hier lezen:

Gespreksnotitie overleg wethouder en werkorg inzake Bosweg dd 13 november 2018

  • Toegezegd is dat het nieuwe voorstel een uitwerking is van hetgeen de vorige bijeenkomsten aan de orde is geweest.
  •  Naar aanleiding van de klachten uit de buurt over het verstoken blijven van informatie vanuit de gemeente  hebben wij bij de gemeente aangedrongen op een schrijven aan degenen die op de laatste bijeenkomst(en) aanwezig waren. Er is toegezegd dat dit op korte termijn zal geschieden. Welke termijn, is niet vermeld.

Net als u volgen wij dit dossier op de voet. Het wachten is nu op de gemeente.

Wanneer u vragen, op- of aanmerkingen heeft: mail ons hierover.

Ons emailadres is:  info@bnkarnhem.nl

 

Update Augustus 2018

Voortgang Bosweg: snelheid beperkende maatregelen.

In juli zijn tijdens het openbaar Bewonersnetwerkoverleg de voorgestelde verkeersremmende maatregelen op de Bosweg besproken. Dit gebeurde in het bijzijn van de Manager Team Leefomgeving van de gemeente.

De gemeente nodigde ons uit om hierover opnieuw te overleggen. Het bewonersnetwerk, de gemeente én het Team leefomgeving constateerden in dit overleg dat alle aangekondigde maatregelen (zie de bijeenkomst van 28 februari 2018) niet toereikend zijn voor de veiligheid op de Bosweg. De maatregelen leveren gevaar op voor de vele fietsers en bieden geen tot nauwelijks snelheidsremmend effect. Gezamenlijk is er besloten om opnieuw met de verantwoordelijk wethouder, dhr. Van der Zee, opvolger van dhr. Ritsema, te overleggen.

Op 7 augustus vond dit gesprek met de wethouder plaats.
De wethouder wil dat de te nemen maatregelen:

  1. meer veiligheid bieden voor de fietsers en
  2. de snelheid van automobilisten afremmen.

 

Dit betekent dat de afdeling verkeer deze situatie opnieuw moet kijken. We hebben afgesproken dat in oktober 2018 nader overleg zal plaatsvinden over de mogelijkheden die wél effect zullen hebben.

Tijdens dit gesprek is toegezegd dat het in 2016 genomen verkeersbesluit (om de voorrangssituaties op de Bosweg en de Wagnerlaan tot aan de Cattepoelseweg) ongedaan te maken.

Hierdoor krijgt alle verkeer van rechts in het vervolg voorrang.

Het betreft de aantakkingen:

  • Van Croesfeltstraat- Bosweg;
  • Richtergroep Bosweg- voormalig gemeentewerf, en
  • Afrit Apeldoornseweg.

Klik hier om het  het in 2016 genomen verkeersbesluit in te zien: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-116870.html

 

Wij houden u uiteraard op de hoogte als er ontwikkelingen zijn.

 

 

Update Mei 2018

Op 31 Mei heeft het BNK met teleurstelling kennisgenomen van de door de Gemeente aangekondigde verkeersmaatregelen voor de Bosweg.

Klik op onderstaande link voor de Gemeentelijke informatie inzake de aangekondigde verkeersmaatregelen voor de Bosweg ;

Gemeente Arnhem_voortgang maatregelen Bosweg 31 mei 2018

De teleurstelling van het BNK  berust op het volgende:

De bijgevoegde schets (zie: link hierboven) is een exacte kopie van de presentatie op 28 februari. Op deze avond hebben de aanwezigen gereageerd op de gepresenteerde voorstellen; exact dezelfde punten worden nu weer opnieuw voorgesteld, zonder motivatie en kennelijk zónder inhoudelijke afweging van de op die avond gemaakte opmerkingen.
Dit was niet conform de eerder toegezegde afspraken door de gemeente. (zie de gemeentelijke afsprakenlijst van 28-02-18).

Wat ons echter het meest verbaast is de zin:
“Voor- en na de uitvoering gaan we de verkeersbewegingen en snelheden meten. Na uitvoering gaan we gezamenlijk met de bewonersgroep de koers bepalen. Zijn er aanvullende maatregelen nodig? En zo ja, welke?”

Kortom: ook de gemeentelijke werkorganisatie lijkt nu al in te zien dat de voorgestelde maatregelen géén oplossing bieden voor het snelheidsprobleem.
Sinds 2015 wordt er al nagedacht over verkeersremmende maatregelen.  De wethouder  heeft  hierover op 21 november 2017 een helder betoog gehouden. Hij heeft hierbij een tijdspad gepresenteerd met concrete doelen ( zie het gemeentelijke verslag d.d. 21-11-2017). Hier lijkt nu niets van terecht te komen.

Ons voorstel aan de gemeente zal zijn om met deskundigen opnieuw om de tafel te gaan zitten. Met als doel het opstellen van een plan waarbij effectieve verkeersremmende maatregelen worden getroffen.

 

Update maart 2018 –  Bewonersavond 28 februari 2018.

Tijdens deze bewonersavond geeft de gemeente de terugkoppeling over de door haar uitgewerkte verkeersremmende maatregelen inclusief kostenplaatje.
Aanwezig waren 13 bewoners en namens de gemeente, projectleider Robin Driessen, team leefomgeving Tiny Wouters en verkeersdeskundige mevr. Renne.

De projectleider geeft aan dat de nieuwe inrichting van de Bosweg een snelheidsmaatregel is en geen intensiteitsmaatregel.

De gemeente wil dit bereiken door de volgende aanpassingen in te voeren:

  •  er komen zes drempels waarvan, twee kort, drie lang en één omgekeerd (voor de waterafvoer)
    met een hoogte van 12cm (vanuit de bewoners wordt benadrukt dat de hoogte van de verkeersdrempels bepalend is voor de snelheidsreductie van het verkeer. Hierbij verwijzen zij naar de drempels op de Parkweg);
  •  de verzakte stoepen aan de kant van de weilanden worden aangepakt;
  •  de verkeersborden en de haaientanden worden verwijderd, omdat deze geen functie hebben in een 30km zone;
  •  bij de aansluiting van de Bosweg naar de Richtergroep in de berm aan de noordzijde wordt een kei of boomstam geplaatst;
  •  het 30km bord vanaf de Roosendaalseweg wordt beter zichtbaar gemaakt;
  •  er komt groene beplanting om het rijden in de berm te voorkomen.

De totale kosten worden geraamd op € 80.000, waarvan € 40.000 gereserveerd is in 2017. Voor de overige € 40.000 heeft de gemeente verschillende budgetten tot haar beschikking.
Het voornenen is om het project Bosweg in één keer uit te voeren en te combineren met groot onderhoud Monnikensteeg om de kosten zoveel mogelijk te drukken.
Vanuit het Thomas á Kempiscollege kwam het verzoek om de Coesfeldstraat naar de Bosweg éénrichtinsverkeer te maken. De verkeerskundige van de gemeente gaat bij een collega na of dit haalbaar is. Wanneer dit mogelijk is wordt dit meegenomen bij de totale uitvoering van dit project.
Het bewonersnetwerk attendeerde op de onveilige oversteekplaats voor de fietsende scholieren onderaan de Thomas á Kempislaan/ Coesfeldstraat. De verkeersdeskundige overlegt met collega ‘s of hier maatregelen getroffen kunnen worden.
Robin Driessen gaat namens de gemeente bovenstaand uitwerken.

Afgesproken is dat uiterlijk 15 mei iedereen hierover geïnformeerd wordt.

 

 

Update februari 2018  Op28 februari 2018 presenteert de gemeente Arnhem de uitgewerkte mogelijkheden inclusief kostenplaatje aan belangstellende buurtbewoners.

 

Waarom aanpassingen Bosweg:

Uit een inventarisatie in opdracht van de gemeente bleek dat gemotoriseerd verkeer veel te hard reed. Dit is gevaarlijk voor de vele schoolgaande fietsers en wandelaars van het park Klarenbeek.

Contacten Bewonersnetwerk- Gemeente:

Vanaf de start van het bewonersnetwerk in 2017 praten wij mee in dit dossier. In de gemeenteraad hielden wij een vurig pleidooi om de Bosweg verkeersluw te maken.

Op de buurtbijeenkomst in november 2017 brachten bewoners diverse oplossingen naar voren. Wethouder Ritsema heeft op deze avond toegezegd deze te onderzoeken en uit te werken.

Tijdens de bijeenkomst van januari 2018 zijn de uitgewerkte resultaten gepresenteerd aan buurtbewoners.
Op 28 februari wordt de buurt hierover geïnformeerd.