Reactie Gemeente Arnhem op vragen wegen in park Klarenbeek

Tijdens de themabijeenkomsten Visie park Angerenstein, zijn vragen gesteld over het opheffen van drie wegen in park Klarenbeek en te vervangen door smallere, veilige paden voor wandelaars en fietsers. Dit draagt bij aan meer groeiruimte voor bomen en betere waterberging. Het betreft de volgende wegen: 

  1. Het westelijke deel van de Bosweg, 
  1. De Weg naar de Stenen Tafel en  
  1. Het deel van de Hommelseweg vanaf de Wagnerlaan tot de Apeldoornseweg.    

Alleen de Bosweg is nu een doorgaande weg voor autoverkeer. De andere wegen zijn dat niet en hebben een recreatieve functie. De wegen zijn wel 6 m breed. Aan alle drie de wegen liggen functies: woningen, een instelling van Leger des Heils, een scoutingterrein en volkstuincomplexen. Tevens zijn vragen gesteld om maatregelen te treffen in en om weilanden om de biodiversiteit te vergroten. 

Proces en conclusie 

Het thema wegen in parken wordt meegenomen in de actualisatie van de beheervisie van het park die nog moest worden gestart, waarbij we ook met antwoorden hebben gewacht op de vaststelling Duurzaam Mobiliteitsplan. Ter voorbereiding op de themabijeenkomsten hebben we de visie getoetst wat betreft de wegen in het park aan het vigerende beleid en de ambities op het gebied van openbare ruimte, mobiliteit, cultuurhistorie en landschap.  

Wegen in park 

Alle drie de wegen hebben vanuit het Duurzaam Mobiliteitsplan geen functie voor doorgaand autoverkeer of hulpdiensten, dan alleen voor bestemmingsverkeer. Ze vormen wel een belangrijke schakel in het recreatief fiets- en wandelnetwerk. De Weg naar de Stenen Tafel en deel Hommelseweg kunnen daarom worden versmald (4,5 m breed), zodat bomen meer ruimte krijgen. Afsluiting van de Bosweg voor gemotoriseerd verkeer is een optie om te onderzoeken, mits de bereikbaarheid en verkeersveiligheid voor aanliggende functies gewaarborgd blijven. Versmalling is hier niet mogelijk. Een verkeersonderzoek naar bestemming, intensiteit en gebruik van autoverkeer wordt momenteel voorbereid. De planning hiervoor is vooralsnog november 2025 of februari 2026. De bedoeling is namelijk dit samen op te pakken met de Parkweg in Park Sonsbeek.

Biodiversiteit 

De Groenvisie 2017, het Biodiversiteitsplan 2020 en de Visie Arnhemse Kost 2024 bevatten de ambitie om landbouwgronden in park Klarenbeek om te vormen tot natuurinclusieve gronden (weides, wintervoedselakker en hooiland) met natuurlijke (bos)randen. Dit vergroot de biodiversiteit en waterberging. Op enkele locaties is hiermee al gestart (foto eind memo). 

Proces 

Het thema wegen in het park en de biodiversiteit nemen we mee in het participatieproces voor de actualisatie van de beheervisie. In mei 2025 is de eerste bijeenkomst geweest waarbij we reacties van gebruikers hebben opgehaald. In september 2025 zijn er themabijeenkomsten waarin het bovenstaande verder wordt besproken. De reacties en resultaten van de themabijeenkomsten worden opgenomen in de concept-beheervisie, inclusief de globale planning en de financiële middelen. De concept-beheervisie wordt begin 2026 ter besluitvorming aan het college voorgelegd. 

Toelichting wegen in het park 

Beheervisie 2007 – Samenvatting en Relevantie 

De beheervisie van 2007 is opgesteld met participatie van gebruikers en omwonenden. Voor de wegen in park Klarenbeek zijn destijds de volgende ambities geformuleerd: 

  • Bosweg: Wordt landschappelijk en ecologisch als een barrière ervaren. Er is sprake van hardrijden, vooral heuvelaf. De ambitie was om de weg af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer en in te richten ten gunste van recreatie, landschap en ecologie. 
  • Weg naar de Stenen Tafel en Hommelseweg: Beoogd als recreatieve fiets- en wandelroutes, met een smallere inrichting en bij voorkeur klinkerverharding. 

Deze ambities sluiten aan bij bovenstaande vragen. Er zijn echter nog geen maatregelen genomen om de wegen te versmallen of te voorzien van klinkerverharding. Wel is in 2014 een formeel proces gestart om de Bosweg af te sluiten voor doorgaand verkeer. 

Bosweg – Historie en Stand van Zaken 

  • In 2014 heeft het college het voornemen tot afsluiting van de Bosweg gepubliceerd. De diverse functies moeten wel bereikbaar blijven. Ergens in de Bosweg moet de weg worden afgesloten om de doorgaande functie te knippen. Hulpverlening Midden Gelderland heeft geen bezwaar tegen de afsluiting. De scholen in de directe omgeving zijn eveneens benaderd en staan niet negatief tegen de afsluiting.  
  • Er zijn zienswijzen ingediend: 8 tegen, 7 voor. Daarvan hebben 8 personen aangegeven dat ze tegen de afsluiting van de Bosweg zijn. De anderen (3 personen en 4 organisaties) hebben aangegeven voor de afsluiting te zijn. 
  • Verkeerstellingen uit 2014 tonen aan dat er gemiddeld 1.840 voertuigen per etmaal rijden, met een gemiddelde snelheid van 65 km/u op een 30-km weg. Dit leidt tot gevaarlijke situaties, vooral voor fietsende scholieren en wandelaars. 
  • Voorstanders benadrukken de noodzaak om hardrijden tegen te gaan;  
  • Tegenstanders vrezen verminderde toegankelijkheid en verkeersdruk op omliggende wegen. Door afsluiting wordt de Bosweg te rustig en onveilig voor kinderen die in de avond van en naar de sportclub fietsen.   

In 2015 heeft het college hierom besloten de Bosweg open te houden, maar wel te voorzien van snelheidsremmende maatregelen (drempels, klinkers, aangepaste kruisingen). Dit is ook zo uitgevoerd. 

Huidige Beleidsambities – Duurzaam Mobiliteitsplan 

Bosweg (westelijk deel) 

  • Geen functie voor doorgaand autoverkeer of hulpdiensten, alleen bestemmingsverkeer.                                                                                            Belangrijke fietsroute binnen het knooppuntennetwerk. 
  • Een verkeersonderzoek zal worden gestart naar bestemming, intensiteit en gebruik van de weg door autoverkeer. De resultaten worden gebruikt om te bepalen of, en op welke wijze, de toegang voor autoverkeer selectief beperkt of volledig uitgesloten kan worden 

Weg naar de Stenen Tafel 

  • Geen functie voor autoverkeer. 
  • Behoud als wandel- en fietsroute gewenst. 
  • Smallere inrichting met klinkerverharding passend bij het oostelijke deel. 

Hommelseweg  (noordelijk deel) 

  • Geen functie voor doorgaand autoverkeer, enkel ontsluiting van aanliggende functies. 
  • Onderdeel van stedelijke hoofdfietsroute. 
  • Kwaliteit voor fietsers moet behouden of verbeterd worden: voorkeur voor 4,5 meter breedte en vlakke verharding (asfalt of klinkers). 
  • Inrichting landschappelijk en cultuurhistorisch vormgegeven. Meer ruimte voor bomen.

Conclusie 

De ambities uit de beheervisie van 2007 en het Duurzaam Mobiliteitsplan ondersteunen het verzoek ten aanzien van de wegen in het park. De wegen hebben geen functie voor doorgaand autoverkeer en kunnen landschappelijk worden ingericht, met behoud van recreatieve fiets- en wandelroutes. De Bosweg blijft een aandachtspunt vanwege verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Afsluiting is beleidsmatig verdedigbaar, mits zorgvuldig afgewogen. Een verkeersonderzoek wordt opgestart i.c.m. de Parkweg.