Update 14 mei 2021

De gemeente heeft besloten het onderhoud aan de Thomas a Kempislaan te combineren met de aanleg van de rotonde t.p.v. het kruispunt Dalweg/Hommelseweg/Thomas à Kempislaan. Naast het opnieuw asfalteren van de weg worden drie verkeersremmende maatregelen genomen. Deze maatregelen zijn:

– bij de oversteek bij Klein Vijverdal: het aanbrengen markering op het asfalt in de vorm van kanalisatiestrepen en een bliksemschicht om het verkeer bij deze oversteek te vertragen.

– bij het kinderdagverblijf BLOS (de voormalige Jacobiberg), tegenover de Zwaluwstraat: de realisatie van een wegversmalling met een “middensteunpunt”. Dit middensteunpunt geeft een rustpunt voor voetgangers bij het oversteken.

– tussen de Hendrik van Kalkarstraat en Klein Vijverdal : het aanbrengen van een drempel in de asfaltweg.

 

De uit te voeren aanpassingen kunt u HIER in groot formaat en in detail bekijken. (= Schets onderhoud Thomas à Kempislaan)

 

 

 

 

 

Update 6 mei 2021

Gemeentelijk verkeersbesluit inzake de rotonde t.p.v. kruispunt Dalweg/Hommelseweg/Thomas à Kempislaan genomen:

De gemeente Arnhem heeft een verkeersbesluit genomen over de te realiseren rotonde t.p.v. het kruispunt Dalweg/Hommelseweg/Thomas à Kempislaan. Daarin staan o.m. de tijdelijk te nemen verkeersmaatregelen in de periode van de bouw/realisatie. Volgens de planning zal dat zijn in de periode van 14 juni tot uiterlijk 6 september 2021.

Ter informatie plaatsen wij het hele verkeersbesluit op onze site:  HIER kunt u de gehele tekst van het verkeersbesluit lezen.

 

Update 18 april 2021

De definitieve tekening van de rotonde is gereed. De aanbesteding voor de rotonde loopt en de gemeente verwacht omstreeks 14 juni te starten met het opbreken van de kruising, het verleggen van de kabels en leidingen  en vervolgens de rotonde te bouwen. Het streven is begin september klaar te zijn.

 

 

Een pdf van de tekening in een hogere resolutie kunt u inzien door op de volgende link te klikken:

Definitieve ontwerptekening infrastructuur rotonde Dalweg – Hommelseweg- Thomas a Kempislaan 2020-04 13

 

Update 26 februari 2021

Het definitieve ontwerp van de rotonde t.p.v. het kruispunt aan de Dalweg/Hommelseweg/Thomas à Kempislaan is bekend en beschikbaar. Vandaag zijn de omwonenden door de Gemeente Arnhem hierover geïnformeerd:

Definitief ontwerp rotonde Dalweg/Hommelseweg/ Thomas à Kempislaan

Een pdf van het ontwerp in een hogere resolutie kunt u inzien door op de volgende link te klikken:

PDF van definitief ontwerp rotonde Dalweg_Hommelseweg_Thomas a Kempislaan feb 2021

 

Toelichting van de Gemeente Arnhem:

Hieronder lichten we u graag het ontwerp toe:

Parkeerbalans

Het is belangrijk dat alle weggebruikers zoals fietsers en voetgangers veilig kunnen oversteken op de Dalweg. Daarom wordt de rotonde aangelegd. Een rotonde neemt wel meer ruimte in dan een gewone kruising. De aanleg van de rotonde gaat ten koste van parkeerplaatsen. Buiten de kruising vervallen totaal elf parkeerplaatsen, op het pleintje komen er totaal negen, dat is drie meer dan nu het geval is. De ‘parkeerbalans’ is min acht parkeerplaatsen. We hebben ons best gedaan dit tot een minimum te beperken. We hebben nog gekeken of we dit op een andere plek in de omgeving kunnen compenseren, maar dat blijkt helaas niet het geval.

Toelichting ontwerp

Op alle toegangswegen van de rotonde leggen we een zebrapad aan. In het midden van het zebrapad is voor onder andere minder validen de minimaal vereiste ruimte om te kunnen wachten bij oversteken. Net na de zebra op de Hommelseweg begint de 30 km zone van de Hommelseweg. Met de interne voorbereiding van de Hommelseweg starten we aan het begin van de zomer en willen die einde 2022 als 30 km weg inrichten. Het voetpad aan de zijde van de Hommelseweg – Thomas á Kempislaan langs de weg vervalt. Als voetganger kan je langs het plein van de Klaas Katerlaan lopen. Een verkeerstelling op 21 en 23 januari 2020, gedaan op dinsdag en donderdag in de ochtendspit en middagspits geeft als resultaat:

  • In de ochtendspits steken er gemiddeld negen mensen langs de Hommelseweg de Thomas a Kempislaan over.
  • In de middagspits steken er gemiddeld 13 mensen langs de Hommelseweg de Thomas a Kempislaan over.

* bron: Bureau de Groot Volker, rapportnummer: 191597-01

Met deze getallen verwachten we dat het op het pleintje van de Klaas Katerlaan rustig blijft met voetgangers in de spits. Het voetpad langs Hommelseweg 432 en Klaas katerlaan 2a wordt breder.

Bomen en Groen

We gaan twee bomen verplanten en twee bomen kappen. De laatste boom in de middenberm van de Dalweg heeft in één tak een dusdanige diepe scheur, waardoor de levensverwachting van de boom laag is. Deze boom compenseren we met een nieuwe boom. De plataan naast de Tango verkeert in slechte staat en heeft een ook lage levensverwachting. Deze boom kappen we en compenseren we. De te verplanten bomen staan op en naast het toekomstige pleintje. Op 11 en 12 maart worden deze bomen verplant.

Het groen tussen de parkeerplaatsen en de rotonde wordt in een groenontwerp uitgewerkt. Details van planten, heesters en kruiden voegen we later in het ontwerptraject toe. Het midden van de rotonde moet een open karakter houden. Hier is ruimte voor kunst of lage begroeiing. In het midden komt een mast voor de trolleylijnen en een wateropvangpunt voor regenwater dat de grond in kan zakken.

Laadplekken elektrische auto

In de buurt is eerder onder bewoners onderzocht wat goede laadplekken zijn voor elektrische auto’s. Daaruit kwam naar voren dat het pleintje bij de St. Antonielaan een goede plek is. We plannen er twee op het plein. Dit worden laadpalen tot 24kW. Tango legt misschien twee laadplekken op hun eigen grond aan.

Tango

De Gemeente neemt voor de aanleg van de rotonde grond over van Tango. De beschikbare grond die wij van Tango mogen overnemen heeft mede bepaald waar de rotonde nu in het ontwerp ligt. Strak tussen het plein van de Klaas Katerlaan en de Tango in. De lijn van de Hommelseweg die zo recht mogelijk moet doorlopen om voor de bussen een veilig te passeren rotonde te kunnen aanleggen. Naast de Tango ruilen we een stuk voetpad uit om Tango iets meer ruimte te geven om op hun grond laadplekken te kunnen ontwikkelen.

Bushaltes

De bushalte op de Hommelseweg worden voor de rotonde gelegd. Erna zou bij een stoppende bus een file op de rotonde veroorzaken met als gevolg dat het er geregeld stil staat. De bushalte die je naar de stad brengt leggen we ter hoogte van de Kentalisschool aan.

Bijlage:

PDF van Definitief ontwerp rotonde Dalweg_Hommelseweg_Thomas a Kempislaan feb 2021

 

 

Update januari 2021

De gemeente heeft 15 januari de direct omwonenden van het pleintje bij de Sint Antonielaan geïnformeerd over de aanpassing van het pleintje bij de aanleg van de rotonde. Er zijn, op basis van de ingeleverde ideeën door deze bewoners, 3 schetsen gemaakt waar deze bewoners een voorkeur voor kunnen uitspreken tot 24 januari. De variant met de meeste stemmen wordt uitgewerkt naar een definitief ontwerp dat begin april klaar is.

Bij de schetsen van deze 3 opties heeft de gemeente een toelichting geschreven. U kunt HIER klikken om de toelichting met legenda te openen/lezen.

De schetsen van de 3 verschillende varianten kunt u hieronder bekijken door op de link te klikken:

 

De totale invulling van de rotonde wordt uiterlijk half februari bekend en plaatst BNK dan ook op haar site ter informatie. De planning is dat de rotonde deze zomer in de schoolvakantie wordt aangelegd. September 2021 is deze dan klaar en de herinrichting van het pleintje zal in oktober afgerond worden.

 

Update december 2020

Het is gelukt! De financiering van de rotonde is er. Dat betekent dat de rotonde in de zomer van 2021 wordt aangelegd. De planning is dat de rotonde op 4 september 2021  gereed is. BNK is positief over dit besluit, want de verkeersveiligheid (zeker voor fietsers) wordt hiermee zeer verbeterd. Het pleintje aan de Sint Antonielaan wordt ook heringericht. Alle direct omwonenden worden op 18-12-2020 door de gemeente per brief geïnformeerd en kunnen meedenken over de herinrichting van het pleintje.

De gemeente heeft ons ten behoeve van de burgerparticipatie een eerste schets gestuurd als uitgangspunt van de nieuwe situatie, die u hieronder kunt bekijken (Dit is een 1e schets van de rotonde die er komt. Het ontwerp is in week 5 van 2021 gereed).  Dit geeft dus een indicatie en is geen tekening waarop je nu kunt zien hoe alles precies wordt! :

Schets nieuw ontwerp Rotonde Thomas a Kempislaan /Dalweg t.b.v. Burgerparticipatie

 

Door Corona is het niet mogelijk een bijeenkomst te organiseren om mensen te informeren. De gemeente heeft nu een creatief pakketje gemaakt waarmee bewoners zelf aan de slag kunnen met hun ideeën over het pleintje en kunnen insturen. Uit de ontvangen ideeën worden 3 ontwerpen gemaakt waarover bewoners dan hun mening weer kunnen geven. Eind januari is het ontwerp dan bekend. BNK is positief over het rechtstreeks betrekken van de bewoners en hoopt dat de ambitieuze planning van de werkzaamheden wordt gehaald!

 

Update oktober 2020

Over de aangevraagde subsidie zou eind september/ begin oktober door het ministerie van Verkeer en Waterstaat een besluit genomen worden. Het ministerie heeft veel aanvragen voor subsidie ontvangen en is deze nu aan  het beoordelen. De beslistermijn is met 6 weken verlengd. Dat betekent dat er op z’n vroegst eind november pas bericht volgt. De gemeente gaat wel door met voorbereidingen. Zodra er meer informatie bekend is publiceren we dat hier.

 

Update augustus 2020 

Met dank aan Elsebeth Hoeven, redactie Sint Marten Sonsbeek, plaatsen wij de volgende actuele informatie over de verkeersplannen in ons gebied :

De Hommelseweg gaat in 2021 op de schop. De weg is toe aan groot onderhoud, het vernieuwen van de riolering en nieuw asfalt. Wijkbewoners hebben zorgen over de veiligheid van de weg. Zoals op de kruising van de Dalweg naar de Thomas a Kempislaan. Fietsers en automobilisten rijden hier vaak hard de bult af, terwijl ook scholieren hier oversteken. Bewonersinitiatief Hommelseweg-veilig en bewonersnetwerk Klarenbeek zijn hierover in gesprek met de gemeente. Na onderzoek bleek voor de gemeente een rotonde de beste optie. Hiervoor heeft Arnhem bij het Rijk subsidie aangevraagd.

 

Om het fietsverkeer op de Hommelseweg veilig baan te geven, heeft de gemeente subsidie aangevraagd bij de provincie. De Hommelseweg wordt vanaf de Agnietenstraat tot aan de Graaf Lodewijk een 30 kilometer zone, met een smallere autoweg terwijl aan weerszijden de parkeerplaatsen blijven. Vanaf de Graaf Lodewijk tot aan de Dalweg delen automobilist en fietser de weg met de bus. De gemeente denkt hier aan een goot midden in de weg waardoor passeren onaantrekkelijk wordt.

T-Splitsing Agnietenstraat- Hommelseweg, gezien richting Graaf Lodewijkstraat

Verder wordt een deel van het riool onder de Dalweg aangepakt en is ook hier nieuw wegdek nodig. De gemeente wil hier meer groen en minder verharding. Voor het inrichten van de zone bij basisschool De Wijzer is subsidie aangevraagd om ook hier een 30 kilometer zone te maken.

 

Basisschool “De Wijzer” aan de Dalweg

De gemeente rekent op de subsidies maar zeker is dat nog niet. Wel wil de projectgroep van de gemeente bewoners vast uitnodigen mee te denken over de inrichting van de wegen rondom de rotonde op de kruising Dalweg-Hommelseweg.

 

                 
Kruising Hommelseweg / Thomas a Kempislaan / Dalweg , gezien vanuit meerdere richtingen

 

Bewoners kunnen hun wensen, ideeën en knelpunten over regenwatermanagement, groen, parkeren delen met:

Projectleider Karel Jacobs: dalweg@arnhem.nl en/of hommelseweg@arnhem.nl

 

Aanvullende informatie:

BNK heeft de gemeente gevraagd de direct aanwonenden bij het kruispunt waar de rotonde is gepland persoonlijk te informeren/ betrekken. Dat gaat gebeuren in september/oktober. De voorbereidingen voor de rotonde zijn namelijk al in gang gezet, omdat een voorwaarde voor het ontvangen van de subsidie is dat rotonde voor 1-10-2021 moet zijn gerealiseerd. Door deze krappe tijd zijn de voorbereidingen gestart ook al is het nog niet zeker of er subsidie wordt ontvangen!

 

Update juli 2020

Al sinds 2017 is de aanpassing van dit kruispunt een regelmatig terugkerend onderwerp in ons overleg met de gemeente. De huidige stand van zaken is dat de gemeente een plan heeft voor het verbeteren van de verkeersveiligheid voor een groter gebied dan alleen dit kruispunt. Concreet gaat het over de Hommelseweg waarbij de fiets en bus dan prioriteit krijgen boven de auto. Het kruispunt wordt hierbij meegenomen. De gemeente vindt ook dat dit kruispunt veiliger moet worden en denkt daarbij aan het maken van een rotonde. Er wordt op dit moment overlegd met de provincie over de mogelijkheden subsidie aan te vragen voor het uitvoeren van de plannen. Naar verwachting is in september duidelijk of de provincie daar positief tegenover staat. Na die duidelijkheid worden de plannen verder uitgewerkt en volgt overleg met omwonenden en BNK.

BNK vindt het jammer dat het zo lang heeft geduurd voor er enige actie kwam bij de gemeente. Tegelijk zijn we nu positief over de erkenning dat dit kruispunt veiliger moet worden. We volgen de ontwikkelingen nauwgezet!

 

 

Update 22 Mei 2018:

Wethouder Ritsema heeft in november 2017 toegezegd dat hij de veiligheid van dit kruispunt wil verbeteren. Inmiddels heeft het bewonersnetwerk met diverse ambtenaren overleg gevoerd. Het laatste nieuws is dat dit kruispunt wordt meegenomen in het stedelijk beleid. Daarmee is de eerdere planning van herinrichting in 2019/ 2020 volgens onze inschatting vrijwel zeker van de baan.

Het kruispunt staat vermeld op de lijst met stedelijke knelpunten, waar ‘de politiek’ straks een keuze uit moet maken.  De gemeente bepaalt aan de hand van criteria als: doorstroming, fietsveiligheid, samenloop met meerdere werken, busroute en beeldkwaliteit welke verkeerssituaties zullen worden aangepakt. Deze kruising staat bij de gemeente bekend als relatief veilig, omdat er weinig ernstige ongelukken zijn gebeurd. Juist door de onoverzichtelijke situatie letten verkeersdeelnemers zelf goed op en zijn voorzichtig. aldus de gemeente.

Het BNK verwacht dat deze kruising straks door de gemeente niet als prioriteit zal worden bestempeld. Hierdoor blijft de huidige situatie bestaan. Het is nog niet bekend wanneer de gemeente haar besluit over de verbetering van verkeerssituaties zal nemen. Zodra er duidelijkheid komt melden wij dit op onze website

 

20 Februari 2018:

Dit drukke kruispunt levert zeker in de spits gevaarlijke situaties op. Tijdens de bijeenkomst van 21 november 2017 over de Bosweg brachten wij dit onderwerp ter sprake. Wethouder Ritsema heeft toegezegd de veiligheid op dit kruispunt te willen verbeteren. De wijken Klarendal en St. Marten/Sonsbeek zijn hierbij ook betrokken.
De verwachting is dat in 2018 een uitwerking komt van de proefopstelling. Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn, is dit hier te lezen.